18 november - Tävlingsåret 2012

 Nu ska jag försöka sammanfatta året 2012 som tävlingsår även om det kanske inte riktigt är över, det vet jag inte än.
 
Första tävlingen 2012?
Klubbtävling i Strömsund den 29 januari.

Bästa tävlingen 2012?
Svårt att säga just en, har några tävlingar som jag tänker på extra mycket, alla är ju dock speciella på sitt sätt. NF-SM och Öviks dressyrmeeting ligger mig dock varmt om hjärtat.

Vilka hästar/ponnys tävlade du?
Vallas Mexx och Tiana
Vad för klasser tävlade du?
LC:1, LC:2, LB:0, LB:1, LB:3, LA:1 (Mexx) LB:2 och LA:3 (Tiana)
 
Årets häst?
Tiana :).

Årets ponny?
Mexx, såklart!

Hur många vinster?
12 med Mexx (en kombination och en cup) och 2 stycken med Tiana.

Hur många placeringar?
13 stycken med Mexx (en kombination och en i Engelsk ridklass).
 
Vann du något täcke?
Inte något iår.

Vad hade du för mål 2012?
Komma igång i LC/LB klasser med Mexx, försöka hitta tillbaka där vi slutade innan. Vi skulle rida LA på 55% och jag ville vinna Sogeti Cup. Vi skulle även delta i NF-SM, klasser beror på vart vi ligger, iaf kombinationen.
Inom hoppningen ville jag nolla 100 och hoppa 110. Sen hade jag mål med Starlight men tyvärr gick han bort :(

Uppnådde du dem?
Efter att börjat året med att debutera lång bana i Strömsund och vunnit den klassen så kändes det riktigt bra. Dock i april så fick vi behandla Mexx och vi började sätta igång honom i början av juni, fast besluten att rida NF-SM. Vi lyckades uppfylla målet att plocka en placering i kombinationen. Sedan fortsatte han att prestera och prestera, efter att ha ridit 4 tävlingar så ledde vi helt plötsligt Sogeti Cup efter många missade tävlingar under våren. Han fortsatte plocka placeringar varenda tävling i både hoppning och dressyr. Sedan debuterade vi LA:1 i Övik på 57% vilket var superkul. Den 30 september tog vi emot segerpokalen i Sogeti Cup och på vårat eget dressyr-KM kom första segern i LA:1 på 63%. Inom hoppningen så lyckades vi inte debutera 110 men det tar vi med oss till nästa år men vi nollade 100.
 
Vad är målen för 2013? 
Mitt och Mexx sista år tillsammans, därför vill jag hinna med så mycket som möjligt. Målen är att börja rida LB/LA, för att sedan kunna lämna LB så snart jag känner mig klar där. Under NF-SM ska jag rida SM-klassen i dressyr (LA:4) samt någon dressyrklass utöver det, han ska även delta i kombination. Vi ska även starta DM (LA:P1) och även starta LA:P1 annars. Sen vill jag rida NMet (LA:4 och LA:P1). Inom hoppning blir det förhoppningsvis 110 och jag vill rida Mountain Horse Cup.
 
Sen får vi ju se om det blir någon storhäst och vad som händer då :)

Bästa tävlings arrangören 2011?
Örnsköldsvikortens RK.  

Varför?
Det var en bra arrangerad tävling, fin uppstallning, kul med både häst och ponny, kul med meeting, kanske då jag kände första gången ordentlig bjudning, vi passerade även 71%-sträcket.

Något speciellt minne från 2012?
New Forest - SM, tror nog inte att så många trodde att vi skulle komma iväg.

Min tävlingsutrustning?
Hjälm: Charles Owen Show Hat
Håruppsättning: Donut med utsmyckning från Cubus, Ur & Penn, Åhlens och Glitter. .
Skjorta/plastrong: Equidesign
Kavaj: Pikeur Diana
Ridvantar: Jacson
Ridbyxor: HKM/Mountain Horse
Ridstrumpor: Några från Globen
Ridstövlar: Cavallo Grand Prix Plus/Mountain Horse Supreme High Rider/Hööks
Sporrar/sporremmar: Hööks

Hästen/ponnyns tävlingsutrustning?
Träns: Globen
Pannband: Swarovski från Schockemöhle
Schabrak: Catago
Sadel: Prestige
Stigbyglar: Hööks

Vilken klubb tävlade du för 2012?
Åsbygdens Ryttarförening.

Vilken klubb kommer du tävla för 2013?
Åsbygdens Ryttarförening

Har du ridit i något lag 2012?
Nej.
Ska du rida i något lag 2013?
Vi får se vad klubben får till.

Vilken/vilka tränade du för 2012?
Tusse, Ingela Andersson och Theresa Burwall. Sen finns det även andra som hjälpt mig, Elin, Sandra, Jennifer. 

Ska du fortsätta med det 2013? 
Jaa!

Har du tävlat i någon ny gren 2012?
Utställning och Engelsk ridklass.

Ska du tävla någon ny gren 2013?
Jag vill tävla fälttävlan.

Vad har du för förväntningar på året 2013?
Jag och Mexx ska ha roligt hela sista året. Vi ska kämpa som bara den, hitta flyt. Jag kommer ta tillvara på varje dag.
Postat av: Pappa

Hej, min Dotter!
Intressant blogg, vet inte om Du kan se om jag är inne lite då och då.
Du/Ni verkar fungera bra ihop, se nu till att upprätthålla intresset och formen även kommande år.
Jag ska försöka bättra mig, när det gäller att komma och titta på Ditt deltagande i tävlingar. Kom dock ihåg, detta gäller inte då Du hoppar.
Kram, så länge.
Pappa

2012-11-18, 21:38:26 -

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Johanna Bergkvist - 2011