16 april - Relationen mellan mig & Mexx!

Här får ni läsa mitt tal som jag idag använde mig av då jag hade nationellt prov i svenska. Temat var relationer och jag valde att berätta om relationen till min allra bästa vän.

Jag har valt att berätta om en speciell relation som betyder mycket för mig. Jag ska prata kring relationen till min ponny, Mexx. Jag har valt det här för att han påverkar mig positivt, han har en stor betydelse i mitt liv och han är min bästa vän.

Tidigare har jag inte varit så intresserad av hästar trots att jag har en hästtokig mamma. Kanske var det som med slalomen och golfen, jag skulle sluta när jag blev less, oavsett hur det gick. Hade det inte varit för just hästarna hade jag nog slutat. Den relationen hade jag inte till mina skidor eller golfklubbor, och kanske är det den relationen som krävs. Jag kan till och med säga att detta förändrat mitt liv, och absolut till det bättre. Aldrig hade jag kunna trott när jag började med detta att en individ skulle kunna sätta sådana spår hos mig.

Ingen kommer någonsin att förstå vad detta betyder för mig. Jag älskar det jag gör och det får mig att må bra både psykiskt och fysiskt, jag är ute i friska luften, rör mycket på mig och att ha häst gör att man tar stort ansvar. Samtidigt så i ett stall finns ju mer än hästar, en stor del av mina vänner finns där och den sociala vänskapen gör att det är ännu roligare än vad det redan är. Jag struntar i vad alla andra säger för jag lär mig så otroligt mycket på detta och utvecklas som människa!

Jag värderar honom otroligt högt. Han gör mig glad när ingen annan kan, han kommer när man ropar på honom, han gör nästan alltid som jag säger, när han inte gör det så är det jag som inte varit tillräckligt tydlig. Det finns inte många personer som ställer upp för en som han gör för mig. Kanske kommer vi inte ta oss till den absoluta toppen tillsammans, men vi kommer dom två år som är kvar att uppleva så mycket roligt, vi kommer lyckas på våran nivå. Vi känner varandra, och det är så skönt att få säga vi. För det är verkligen vi. Jag hoppas att alla någongång får uppleva den obeskrivliga känslan.

Många undrar om aldrig motivationen tar slut? Nej, det gör den inte. Att kämpa genom motgångar, glädjas i medgångar är det som får en att åka till stallet och rida trots att det spöregnar eller är -30 grader kallt. Mexx går alltid i första hand och vi jobbar hela tiden på våran relation och den blir starkare och starkare för varje dag. Det var under två månader när han var skadad som våran relation verkligen sattes på prov och vi byggde då en bra grund. Jag fasar för den dagen jag måste sälja honom. Tänk dig själv att sälja din allra bästa vän som alltid funnits där för dig, ofattbart. Att en dag står han inte där i hagen, ingen som gnäggar när jag kommer till stallet, stå vid sidan av banan och se alla andra tävla men inte oss. Det smärtar bara jag tänker på det, jag vill bara stanna tiden, jag vill inte bli för gammal. Jag vill inte göra mig av med min bästa vän, bara för att jag måste.

Hur mycket jag än tycker om honom så finns det såklart saker som gör att det ibland blir lite svårare. Det tar otroligt mycket tid att ha en häst, jag måste åka dit varje dag, han ska ridas minst 5 gånger i veckan, han ska ha daglig vård och all planering inför träning och tävling. Ridsporten är bland dom dyraste sporterna i Sverige och det kostar otroligt mycket att ha en häst. Jag jobbar extra för att kunna tävla så mycket jag vill, vilket också tar tid och på det ska man hinna med skolan. Det tar både tid och kostar pengar, men jag lovar er, det är värt varenda minut och krona.

Att få uppleva vardagen med mycket slit och träning, så många timmar man lägger ner. För att sedan satsa allt man har i 4 minuter på tävlingsbanan är svårt att balansera upp. Det är då det är så viktigt, relationen. Den vi byggt upp för att kunna lyckas. Lyckas tillsammans. En sak är saker, att allt jag lägger åt sidan för att jag och Mexx ska bli ett team, är värd varenda sekund. För den dagen man kan lyckas, man hör ”You are simply the best” spelas i högtalarna för oss, oss två. Det ögonblicket av lycka och framgång kan man minnas och tänka tillbaka på när det är tufft, och då kämpar vi igenom motgångarna. När det handlar om mig och om Mexx, då sammanfattar jag det med några ord, vi tillsammans genom allt. 


Home is wherever i am with you!

Postat av: Ellen ♥

Vad fint Johanna! :)

2012-04-17, 20:28:11 - URL: http://ryttarenellen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Johanna Bergkvist - 2011