19 augusti - ÖOR, dressyrmeeting 18-19 aug

Hemkommen från Örnsköldsviksortens dressyrmeeting med NM för både storhäst och ponny, lagklasser och Sogeti cup. Jättefin anläggning och överlag bra arrangemang :) Men nu över till mina ritter!
 
LÖRDAG
Lördagen började med en LC:1 där jag startade rätt tidigt! Mexx kändes pigg trots att termometern visade närmare 22 grader varmt när vi red fram ca 9.00 på morgonen! Lite stel och sådär, fick inte riktigt igenom vänstersidan som jag ville. Han är så olika varje gång på tävling så det är lite svårt att planera det perfekta men men, erfarenhet kallas det :)
 
 
 
 
Inne på banan lossnar han lite till men är lite spänd i ett hörn, annars en jämn och bra ritt som jag var riktigt nöjd med! Vi travar av och skrittar en stund. När speakern sedan säger "Vi har en ny ledare i klassen och det är Johanna Bergqvist och Vallas Mexx på 71,111%" då rös jag över hela kroppen och det kikade faktiskt fram en liten glädjetår. Jag var sååå stolt över min fina ponny! Detta räckte då till en delad seger tillsammans med min klubbkompis Felicia Dalborg. Vi regerade faktiskt dagens första klass på ponny!
 
 
Vårat lilla team!
 
Sedan väntade en regional LB:1 där han kändes grym på framridningen. Den vart kanske lite lång med tanke på värmen men han skötte sig mycket bra inne på banan och bjöd till riktigt fint. Även galoppen funkade fint idag :) Vi red som nummer 4 i klassen och det vart en lång och nervös väntan på 14 andra ryttare skulle rida och få sina resultat. Men, det räckte till en 3e placering på 64,827% i våran första regionala start någonsin.
 
 
 
Efter tävlingarna väntade grillning med Faxén och Dalborg, bada och sola vid havet på eftermiddagen, vara på stranden och kika på eldarna på kvällen. Skön kväll!
 
SÖNDAG
Mexx kändes lite seg idag, skönt med starttid 8.36 så vi slapp den värsta värmen i första klassen. Han var som sagt lite små seg men gjorde det han skulle, en jämn ritt, inte så jättespännande men långt ifrån katatrof. Vart bättre än vad jag trodde, landade på 67,84% vilket la oss i ledningen. Vart nerpetad men vi slutade placerade 2or och jag var jättenöjd med min bästa ponny!  I och med den 2a placeringen så gick vi upp i ledning i Sogeti Cup!
 
 
 
Lång väntan till nästa klass där vi faktiskt skulle debutera LA:1, rida för tre domare samtidigt och försöka få min ponny att hålla igång. Inte det lättaste det kan jag säga. Men sagt och gjort, stack ut i skogen och red fram genom att försöka busa lite (dock gick Mexx i form? Kanske fastnat där efter den här helgen ;)). Vi hade som mål 55% och det tog vi. Vi gjorde ett jämnt travprogram och ett hyfsat galopprogram men med ganska stora missar här och var. Tappade lite på koffecienterna och så, men, vi landade på 57,719% och jag var nöjd med tanke på min trötta ponny! En domare hade oss på nästan 60%. Fick kommentaren "Mycket fin ponny som du visar bra. Tyvärr tappar han lite energi och påskjut bakifrån idag men med mer energi så finns det mycket att hämta!"  Slutade 12a av 18 stycken :)
 
 
 
Kan bara samanfatta min helg med att jag är supernöjd! Hade aldrig kunnat drömma om det här, riktigt stolt över att han lossnat och börjar samarbeta mer.
Postat av: Ellen Lindow

Vad roligt Johanna! Grattis! :)

Svar: jaa det var verkligen helt otroligt! tack snälla du! :)
vallasmexx.blogg.se

2012-08-21, 10:36:29 - URL: http://ryttarenellen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Johanna Bergkvist - 2011