6 augusti - Dressyrprogram

Dagens ridning var inte bra.. Rent av katastrofal, traven var helt okej men resten vill jag bara glömma. Får så dåligt samvete sen att jag inte ger Mexx tillräckligt mycket pussar.. Aja, imorgon är en ny dag med hoppträning, förhoppningsvis går det bättre då och sen på onsdag ska jag få lite hjälp :)
 
Hur som helst, fick en fråga av en läsare idag som undrade vad jag tyckte om dom olika programmen och hur jag pluggar in dom, hur ofta jag rider igenom dom, vad jag har för procentrekord och så vidare så det tänkte jag att jag kan skriva lite om :)
 
LC:1 - Ett program som är ganska roligt att rida, ett program som passar Mexx relativt bra, det program vi ridit mest tror jag. Klurigheten i det här programmet sitter i övergångarna och tempoväxlingarna, sen är vägarna mycket viktiga. Vårat procentrekord är 68,89% och det är faktiskt i ridhus!
 
LC:2 - Ett program jag endast ridit 2 gånger vilket jag tycker är lite synd då jag tycker att detta nästan är roligare än det andra LC programmet. Det beror nog på att det är lite svårare än C:1 men ändå på samma nivå. Det svåraste i det här programmet är också övergångar då dom svåraste ligger mitt för domaren och man inte har något stöd av staket/vägg. Vårat procentrekord här är 67,86%, även det ridhus.
 
LB:0 - Detta program har jag ridit en gång och jag tyckte verkligen inte om det. Det händer ingenting, känns som om man rider runt fyrkantsspåret 5 varv, lägger två volter och byter varv två gånger ungefär, riktigt tråkigt. Mexx behöver mycket volter och serpentiner där jag kan stämma av formen. Procentrekordet här är 60,94% och det är utomhus.
 
LB:1 - Detta program är roligt och passar Mexx superbra! Dock har vi alltid ridit det som andra program för dagen och då har han tappat lite energi. Men här är det mycket serpentiner, volter och så vidare, program där ryttaren också sätts på prov trotts att det bara är på LB-nivå. Procentrekordet här är 64,48% och även det i ridhus. 
 
LB:2 - Detta program har jag ridit en gång på Mexx, som en förlängd B:1, vilket gör att jag gillar det. Dock är Mexx lite för liten och har lite för lite bjudning för att passa på dom långa banorna än så länge men det kommer väl. Detta red jag även en gång på Starlight. Procentrekordet här är 62,42% och va i ridhus.
 
LA:3 - Detta program har jag ridit på Starlight, ett av mina favoritprogram, riktigt roligt! Hoppas jag får rida detta fler gånger. På en så välutbildad häst som Starlight är det lättare med ett program där det händer mer, här är det kofficient på skänkelvikningarna och där kan man plocka mycket poäng. Poängrekordet här ligger på 62,58% och det är även det i ridhus.
 
Hoppas ni fick svar på vad ni ville veta :)
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Johanna Bergkvist - 2011