2011 - Året som har gått

Januari - Jag och mamma bestämde oss för att köpa Mexx och mina läppar var förseglade. Hur skulle jag kunna vara tyst om det bästa som hände i mitt liv just då? Jag red även min första Tusse-träning, mamma pratade med Tusse men hon tyckte inte vi skulle köpa Mexx, hon sa att han inte kunde gå mer än LB (1m). Jag funderade otroligt mycket på det hon sa, men jag är ju trots allt dressyrryttare.. eller? Hur kom det sig då att jag inte klarade av att rida honom. Vi fortsatte att träna inför KM/RM och det gick hyfsat bra. Jag red på ett nytt sätt!

Februari - I början av februari började Mexx krångla.. Han backade av, små reste, gick inte att få fram och det som såg ut att vara våran tävling försvann längre och längre bort.. En vecka kvar strök jag mig. Min vän Ronja övertalade mig att starta ändå. På kvällen då jag och Ronja skulle somna frågade hon vad jag hade för mål imorgon, jag kommer ihåg att jag svarade, "att ta mig fram till första halten". Dagen efter hade något släppt, Mexx dansade fram på banan och formen som jag aldrig känt innan gav oss 63% och en andra placering. Dagen efter var han lika hemsk igen. Jag tänkte att nu köper vi han, jag rider till han med lite hjälp och sen säljer vi han. Hoppade KM helgen efter, gjorde en start, vi vann 90 cm och blev klubbmästare i ponnyhoppning för 2010. Jag kunde ändå inte glädjas till fullo.



Mars - Jag fick hjälp med Mexx i den mån som gick, han stod ju fortfarande på ridskolan och jag fick rida honom 2 gånger i veckan. Vi tragglade på men det kändes som om inget gick våran väg. Jag var förtvivlade och grät mig till sömns vissa kvällar. Kommer ihåg att jag vart överlycklig en gång när han inte kastade upp huvudet i galoppfattningen.

April - En dressyrtävling hemma väntade, han skötte sig relativt bra men var ordentligt seg. Våren kom och han vart bättre, såg ljus i allt mörker. Hoppade även påskhoppet i Bräcke på ett fruktansvärt underlag, i 80 cm var vi felfri och i 1m kom vi till tredje hindret. Det var inte likt Mexx!

Maj - Två hopptävlingar hann vi med och han skötte sig riktigt bra, små pet och felfria rundor. Vi jobbade vidare med dressyren, köpte en dressyrsadel som jag fick gråta över efter jag ridit i den..



Juni - Den första juni var han min, min egna ponny. Eftersom vi vuxit ihop, utvecklats tillsammans och jag lärde mig rida i dressyrsadeln. Vi hoppade en hopptävling och han skötte sig bra. Den 22 juni flyttade vi Mexx. Den 25 begav jag mig till Njurunda och vi lyckades få med oss en blå rosett hem och jag tyckte att det var riktigt kul! När han kom hem släpptes han på sommarbete tillsammans med Starlight.



Juli - Jag tragglade vidare på galoppen och försöka få till högerfattningar men Mexx ville inte på rakt spår.. Den 21 juli red vi våran första regionala hopptävling. På travets innerplan. Mexx var i sitt esse, vi vann 90 cm och var första utanför placering i 1 m. Åh vad jag var lycklig den dagen! Två dagar senare var det något som inte stämde. Jag red Starlight några gånger medans Mexx fick lulla runt i hagen och äta ännu mera gräs.

Augusti - Den 5 augusti fick vi beskedet. Mexx var halt på alla fyra benen och vi behandlade honom. Den månaden bestod av skritt vid hand och uppsutten. Jag tänkte ska resten av året se ut så här.. Red även Tims ponny Hjärter Dam och andra gång jag satt på henne så var vi i Ånge på dressyrtävling där hon gav mig en underbar känsla. Första utanför placering i LC:1 på 62% och andra utanför placering i LB:1 på 61%. Hon vart spänd inne på banan men känslan hon gav mig i spöregnet i kollektingring var så häftig, trots att hon är det svåraste jag suttit på, någonsin, - tack för lånet Tim! Denna tävling hittade jag även en ny vän som jag är så glad över!



September - Denna månad gjorde jag min storhästdebut i hoppning, åh så roligt det var! Jag hoppade Starlight 90 cm med 4 fel! Den 6 september var vi på återbesök hos veterinären på FHG, han longerades och jag tyckte det såg värre ut.. Dom böjde han och jag kommer ihåg att veterinären sa att han nästan var helt ren förutom lite på högerbak och jag tänkte "åh nej, jag som hade borsta han så noga." Men så var det inte, han var inte halt längre, jag kunde knappt tro mina öron. Dom sprutade om bakbenen och jag fick med mig ett schema hem om hur jag skulle rida honom - åh så lycklig jag var! I slutet av månaden tog vi våra första travsteg och jag lovar att den dagen då flög vi fram!

Oktober - Jag började sakta bygga upp honom, och han var en helt ny häst. Så himla underbar! I bakhuvudet låg tankarna på dressyr KM, men var det för mycket begärt av en häst att tävla en och en halv månad efter han börjades sätta igång. Många tyckte det var en dum idé men jag såg det som en träning och det handlade om 5 minuter. Jag tränade inför det och så fick vi se vad som hände. AbKoR hade även sitt KM denna månad och jag lånade Starlight och var med. Vi hoppade 90 och 1m, både klasserna hoppade Starlight felfritt men jag red fel och fick 4 fel, trots det så slutade vi tvåa i båda klasserna och fick med oss ett KM-silver hem. Samma helg anmälde jag Starlight till både vårat hopp- och dressyr-KM. ¨



November - Jag och Mexx fortsatte träna inför dressyren där vi skulle starta LC:1 och LB:1. Jag var dessutom anmäld med Minerva till LC:1 och Starlight till LB:2 och LA:3. En intensiv dag med 5 starter och 4 program. Dagen kom och jag kände mig verkligen peppad. Minerva gick relativt bra, tjurade ihop en gång under programmet men vi landade på ca 59%. När jag rider in med Mexx bjuder han på ordentligt framåt och jag känner hur leendet sprack upp. Vi landade på nästan 62% och vann klassen med kommentarer som "mycket fin ponny" och en 8a på min sits. Placerade mig som 3:a med Minerva i samma klass. Nästa klass kändes Mexx lite seg och jag var inte alls nöjd med min ritt, procenten, 61%, var över förväntning och vi vann även denna klass med nästan 30p. Sedan var det dags, storhäst debuten skulle nu göras i dressyr. Starlight skötte sig bra på framridningen och kändes fin. När vi kommer in i ridhuset så kastar han sig vid läktaren fyra gånger. Jag lirkar honom igenom programmet och han skötte sig riktigt bra! När poängen kom bara skrek jag rakt ut, vi gick direkt upp i ledning. Vi vart nerpetade men slutade som placerade tvåor i LB:2, på nästan 60%. I LA:3 hade jag inga förväntningar, det fick gå som det gå, jag hade haft en bra dag och Starlight hade redan överträffat mina förväntningar. Det var skänkelvikningar och förvänd galopp, inget vi tränat på. Känslan var bra och jag log och sjöng igenom hela programmet. Jag var nöjd med min ritt och går sedan för att kolla procenten, 62% och upp i ledning. Vi vann LA:3 med nästan 40 p och blev klubbmästare i storhästdressyr, jag bara hoppade upp och ner av lycka!!
Nästa helg var det dags för hoppningen, Minerva som skulle hoppas 80 cm, hon var riktigt taggad. Vi har en bra runda på gång, troligtvis snabbast, då hon snubblar i sista kurvan och går omkull.. Jag vart så rädd! Men Minerva klarade sig bra som tur var :) Starlight skulle hoppas 90 cm och jag tog det otroligt lugnt med tanke på ritten innan men detta räckte ändå till en andraplacering, 0,6 sekunder till seger. I 1m rev han ett hinder men vi hade en fin runda!



December - Efter det lyckade KMet hemma med Mexx åkte vi den 4e december till Tanne (ÖFRK) för att starta på deras KM, LC:1 och LB:1. I LC:1 var han otroligt spänd och rädd (?) men var väldigt pigg. Våran bästa ritt någonsin och vi landade på en bit över 64%. I LB:1 så var han lite seg men skötte sig bra och vi landade på 59% vilket gav oss en andra placering. Någon vecka efter det här fick Mexx hosta och han tog det lugnt i 2-3 veckor och nu är vi på gång igen!



2012 - Ser fram emot 2012 med glädje, så otroligt glad över Mexx. Det näst bästa jag har, efter min mamma. För utan min älskade mamma hade inget varit möjligt, tack för att du finns! Vi har massor av mål och förväntningar på det kommande året och jag hoppas och tror att vi kommer få ett underbart  och roligt 2012.
Postat av: Frida Eriksson

Du är så jäkla grym Johanna! Mexx är verkligen en helt annan ponny nu än när han stod på ridskolan! Det är så kul att se eran utveckling tillsammans, och jag kan verkligen inte sluta le när jag tänker på dressyr KM. Det var så härligt att se dig så glad! :') Kör hårt nästa säsong, jag vet att ni kommer lyckas!! <3

2012-01-04, 10:25:13 - URL: http://fridaaaa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Johanna Bergkvist - 2011